Marisa Sannia cantadora e cantautora sarda

Marisa Sannia cantadora e cantautora sarda

– de Salvatore Serra –

Marisa Sannìa, (Iglèsias 1947 – Casteddu 2008)   est istada una cantautora e atora sarda.  Connota  pro sas cantzones sua de mùsica lèbia in sos annos sessanta, est istada intèrprete  de cantzones de autore, atora, e, in fines, at cumintzadu un’istùdiu artìsticu  chi nche l’at giuta a èssere una cantautora de gabbale in limba sarda.

………………………………………………………………

BIOGRAFIA

 ANNOS SESSANTA

Marisa Sannia at cumintzadu sa carriera musicale sua  a printzìpios de sos annos sessanta,  comente boghe femminile  de su grupu casteddaju, “I Principi”. Deretu s’est classificada segunda  in unu cuncursu istatale  pro boghes noas  amaniadu dae sa Fonit Cetra. Su cuncursu l’aiant fatu in sa sede RAI de Casteddu in ue, acumpangiada a sa chiterra  dae Roberto Casti e Pasqualino Cao, aiat presentadu sa cantzone de Salvatore Adamo “Perduto amor”: in sa giuria bi fiat su maistru Bruno Canfora. In s’ìnteri issa sighiat cun regularidade  s’atividade sua  de giogadora de basket, in antis in sa  Karalis (dae ue est lòmpida a   sa Natzionale Italiana chi at leadu parte  in sos Campionados Europeos Juniores de su 1965, in Bulgaria), pustis in su CUS Cagliari Pallacanestro,   a ue aiat truvadu  su bonu de sa  Karalis.

A pustis chi at  bintu su cuncursu istatale pro boghes noas de sa RAI, at logradu unu cuntratu  discogràficu de bator annos cun sa Fonit Cetra. Cando l’ant cramada  a Roma, su talentu suo l’ant notadu   Sergio Endrigo   e Luis Bacalov; issos ant cumpostu sa prima cantzone sua “Tutto o niente”, promovende in su 1966  sa partetzipatzione sua a sa trasmissione televisiva Scala reale). In su matessi annu Marisa Sannia at lantzadu, cun  sas maneras suas  de pisedda  a tipu  Françoise Hardy o Gigliola Cinquetti, “Dai” de Canfora e Lina Wertmüller, proposta in  Parigi in una puntada de su programma televisivu “Chez Vous”,  e un’àteru bìculu cumpostu dae  Endrigo, “Una cartolina”, cantzone de Paschighedda chi at logradu passagios medas  in sa ràdiu e in sa  televisione.

Sa renùntzia a su Festival de Sanremo  de su 1967, in ue sa Font Cetra la cheriat fàghere partetzipare cun Gianni Pettenati, no l’at impedidu de fàghere parte de sos intèrpretes de s’albun “14 canzoni di Sanremo ’67”, in ue at propostu “C’é chi spera”, su bìculu cantadu in Sanremo dae Riki Maiocchi e Marianne Faithfull. Cun sa cantzone “Lo sappiamo noi due” (paràulas  di Sergio Bardotti, mùsica de Endrigo), chi l’aiat proposta  in un’ispetziale de sa trasmissione televisiva   “Giovani”,    Maria Sannia at partetzipadu in su 1967 a  “Partitissima.

De importu mannu, in sa crèschida sua de sa cantadora, est istada s’afirmatzione, in s’istiu de su 1967, in su Festivalbar, in ue, cun “Sarai fiero di me” s’est classificada in su de tres postos in su girone “Giovani” e at bintu su prèmiu de sa crìtica discogràfica. Pròpiu sa fama chi at logradu  in sas garas canoras  e in sas trasmissiones in sa ràdiu e in sa televisione l’at cunsentidu de retzitare in sa parte de protagonista, semper in su 1967, in duos “musicarelli, chi in ambos duos bi fiat sa cantzone  “Sarai fiero di me”: “I ragazzi di Bandiera Gialla e “Stasera mi butto, in pare cun  Giancarlo Giannini.

In su 1968 s’est classificada segunda  in su Festival de Sanremo cun “Casa bianca, cumposta dae Don Backy e cantada  cun Ornella Vanoni, chi at a bèndere prus de  500.000 còpias, e chi l’ant a pònnere in sa colunna sonora de  sa pellìcula “Alfredo Alfredo de Pietro Germi. In s’istiu de su matessi annu  at torradu a publicare “Non è questo l’addio”, giai intzisa in pare cun “Sono innamorata (ma non tanto)”, proponende finas  “Io ti sento”, bìculu cumpostu dae    Armando Trovajoli pro sa  colunna sonora de sa pellìcula de  Dino RisiStraziami, ma di baci saziami, e “Colpo di vento”, sigla finale  de su programma televisivu “Ciao mamma”. In su matessi tempus est divènnida testimòngia publitzitària de un’indùstria de durches de cussos annos. Semper in su  1968 at publicadu su primu  33 giros, “Marisa Sannia, in ue b’at 10 cantzones. Non sunt mancados, in antis e a pustis de su passàgiu a sa domo discogràfica CGD (1969), àteros 45 giros de resessida comente “Una donna sola”, “Una lacrima”, “La playa/E se qualcuno s’innamorerà di me”.

Sunt medas, intre s’agabbu de sos annos  sessanta e su cumintzu de sos annos setanta, sas partetipatziones a sas manifestatziones canoras, comente “Canzonissima, dae su 1968 a su 1973, “Mostra Internazionale di Venezia” (1968, 1969, 1971), “Una Canzone per l’Europa in Lugano”,    in su 1969, su “Festival de Varadero” in Cuba e “Expo ’70” in Osaka, ambos duos in  su 1970, su “Festival di Spalato, in su 1971,  e torra su  Festival de Sanremo in su 1970 e in su 1971.

Marisa Sannia at chertu finas isperimentare  sa cantzone pop de autore, publichende  cantzones  de  Endrigo, (chi l’at dedicadu su segundu album suo,  “Marisa Sannia canta Sergio Endrigo e le sue canzoni”, 1970),   Bacalov, Vecchioni, De Gregori, Lauzi, Minghi, De Moraes,  De Angelis.

Gràtzias a sa bellesa sua, Marisa Sannia at tentu s’ocasione de essire in medas revistas illustradas, finas comente indossadora, fotomodella e, prus pagas bortas, intèrprete de fotoromanzos (s’ùrtima aparitzione in su mensile “Sogno Oscar”, n. 304, nche torrat a su  1973).

In s’interi si fiat cojuada cun su ritu tzivile in Casteddu, in cabudanni de su 1969.  Marisa Sannia fiat àtea ma preferiat a si definire non credente: aiat naradu, difatis,  de no èssere  credente o interessada a chistiones comente s’esistèntzia de Deus o s’immortalidade de s’ànima: “Cadanu unu vivet comente cheret, sighit sa  religione chi l’agradat”. “Deo so fata gasi e chie mi cheret bene mi depet atzetare comente so”. E galu: “Timo sa  morte ca mi dispraghet  chi totu agabbet pro semper, ma su contu de feduliu  de s’inferru  e de su paradisu mi ponet a rìere” [Intervista a su setimanale “Gente 1973].

 

ANNOS SETANTA

A cumintzos de sos annos setanta, ca fiat benende mancu s’istajone canora sua prus assortada, Maria Sannia s’est interessada finas de teatru, leende parte in duos  “musical” (“opere-folk”, lis naraiat s’ideadore issoro, Tony Cucchiara, chi issa l’aiat connotu in sos tempos de  Settevoci) “Caino e Abele”, 1973 , trasmìtidu dae sa RAI in su 1974 , e “Storie di periferia” de su 1975. Pro su chi pertocat sa discografia, est su mamentu chi s’est interessada a su  tema infantile, dae ue sunt nàschidos siat sa partetzipatzione,  torra cun s’amparu de  Sergio Endrigo, a s’album L’Arca “1973”   (una regorta  de cantzones de  Vinícius de Moraes, de sos cales intèrpretat  “Il gatto” e “Il pinguino”), siat unu 33 giros, semper de su 1973, de cantzones  leadas  dae sas pellìculas  de Walt Disney, intituladu “Marisa nel Paese delle Meraviglie.  Su teatru e su tema infantile cumpensaiant, in cussos annos, s’infadu semper prus mannu de Marisa pro s’indùstria de sa cantzone.

In su 1976 at publicadu  sa prima regorta sua comete cantautaora. In su matessi annu in Casteddu l’est nàshida una fìgia: est istada s’ocasione chi l’at cumbinta   a renuntziare a sa  ribalta, francu pro  una trasmissione de  Radio SardegnaOre 11.30” chi cunduiat in su 1977 cun Paule Pillonca ).

ANNOS OTANTA

A cumintzos de sos annos otanta  at retzitadu in una parte minore in s’iscenegiadu televisivu “George Sand” afaca  a Giorgio Albertazzi, Anna Proclemer e Paola Borboni, e est istada una de sas balladoras de sa pellìcula  de Pupi AvatiAiutami a sognare. Su 1984 est s’annu de sa pagu cumplimentosa recuida  a Sanremo cun “Amore amore”, chi l’at permissu, semper e cando, de leare parte  in carchi ammentu  televisivu de sa mùsica de su tempus coladu. A custu, però, at sighidu una rata longa de largania dae sas iscenas.

ANNOS NORANTA

In su 1993 at fatu sa torrada pùblica a sa mùsica cun unu discu in limba sarda in su cale  at musicadu sos versos  de Antiogu Casula, Montanaru, poeta sardu de sa prima medade de su Noighentos,  cun sa cantzone “Sa oghe de su entu e de su mare, chi l’at fatu bìnchere  su “Premio Silanus” de su  1994. A pustis de pagu est finas torrada a su teatru (1994-1995) cun Albertazzi in su traballu “Memorie di Adriano – Ritratto di una voce”, regia de Maurizio Scaparro, intrende in parte de  Maria Carta, presente in sas primas editziones de s’ispetàculu.

In su 1997 at intzisu su discu “Melagranàda, in pare cun s’iscritore Frantziscu Màsala, in una regorta bogada dae  “Poesias in duas limbas”. Su bìculu “Bellita bellita”, cumpostu dae issa, nche l’ant postu in sa colunna sonora de sa pellìcula de  Piero Livi “Sos laribiancos/I dimenticati (1999). In su 2002 at partetzipadu a  “Canzoni per te”, cuntzertu amaniadu  dae su “Premio Tenco“, e a su discu fatu pro ammentare a   Sergio Endrigo, interpretende  “Mani bucate”.

A PUSTIS DE SU DUAMÌGIA

In su  2001 est essida sa regorta in cd “Canzoni per te – dedicato a Sergio Endrigo” in ue,  in mesu de sas àteras, Marisa Sannia intèrpretat sa cantzone “Mani bucate”, giai publicada in  45 giros in su  1965. Marisa Sannia, infatis, at leadu parte in sa  Rassinna  de su Club Tenco in su  2001 (registratzione de su 26.10.2001).

In su 2003 est essida sa de tres regortas  in limba sarda “Nanas e janas, cun paràulas e mùsicas inèditas iscritas dae issa etotu. Custa chirca noa  poètica e musicale est resumida in su  recitalCanzoni tra due lingue sul cammino della poesia”, presentadu in rassinnas de importu italianas e  èsteras comente “La Notte dei Poeti” in s’anfiteatru romanu de Nora,  su Festival de Taormina e   “Roma incontra il mondo”. In ghennàrgiu de su  2006 at leadu parte in su cuntzertu  fatu pro ammentare a  Sergio Endrigo chi fiat in pessu mortu, intituladu “Ciao Poeta” e collidu in unu  cd/DVD apòsitu, interpretende  “La rosa bianca” e “Come stasera mai”.

In su 2007 Marisa Sannia at leadu parte in su Festival “Mille e un Nuraghe”,   edizione IV , in Pèrfugas, in ue at propostu  poesias de Montanaru e Frantziscu Màsala, una prosa lìrica de Giulio Angioni (Il mare) e, in anteprima, unos cantos bìculos de s’ùrtimu traballu discogràficu suo chi at a essire pòstumu. In su cuntzertu  l’at acumpangiada in su pianu e in sa chiterra  s’arrangiadore Marco Piras.

S’ùrtimu traballu suo, publicadu pòstumu  e distribuidu dae sa  Felmay in santandria  de su 2008 (cun un’anteprima a su “Premio Tenco“), est “Rosa de papel, dedicadu a sa vida e a sa  poesia de Federico García Lorca. Est una regorta de  12 cantzones, chi sa cantadora bi teniat in manera particulare, chi trasponet in mùsica unas cantas lìricas de su periòdu juvenile de su poeta ispagnolu. In mesu de sas cantzones de sa regorta, in prus de  “Rosa de papel”, b’at “El nino mudo”, “Laberytos y espejos”, “Aguila de los ninos”.

Marisa Sannia tenet in s’ativu medas ma medas  partetziptziones  in traballos de àteros artistas e unas cantas cumpositziones  suas chi sunt istadas interpretadas finas in  Ispagna dae sa cantadora Ester Formosa. Comente autora at bintu, in su 1997, su  “Festival della Canzone d’Autore” per “Bambini (Bimbo Star, categoria Ragazzi”, cun su bìculu “Stella che non brilla”.

Marisa Sannia est morta su  14 de abrile de su 2008 a 61 annu, istruncada in 6 meses dae unu tumore a su fìgadu. In su mese de austu de su matessi annu ant cunferidu a sa memòria sua  su reconnoschimentu de su prèmiu “Maria Carta“. In cabudanni de su 2009 s’artista Maria Lai at dedicadu a sa figura de Marisa Sannia, de sa cale fiat amiga, un’eventu ispetzale  in sa pratza de sa “Stazione dell’arte in Ulassai, cramende su maridu e sa fìgia de s’artista.

 

Leave a comment

Send a Comment

S'indiritzu email tuo no at a èssere publicadu. Is campos pedidos sunt signados *