Ite b’intrat Giommaria Angioy cun su fascismu? Nudda. Però in unu momentu istòricu custos duos elementos si nche sunt intritzados.
Fiat su 1943 e a pustis de s’armistìtziu sos sardos, chi fiant disterrados, chircaiant de ghirare, ma non bi la faghiant: sas naves non podiant barigare su fronte e colare dae sa zona suta sos nazistas a cussa liberada. Tando sardos medas s’agataiant in Civitavecchia o in àteras tzitades cun su portu arressados e sena unu logu in ue istare. Unu de custos fiat unu preìderu fascista, Luciano Usai, chi at ammanigiadu unu giassu in ue regòllere totu cantas custas persones in Capranica. Su preìderu fiat amigu de Francesco Maria Barraccu, unu gerarca sardu de importu de sa Repùblica Sotziale e issos cun un’àteru gerarca sardu, Bartolomeo Fronteddu, fràigat unu Batallione totu de sardos e lu mutint comente su prus famadu rivolutzionariu de s’ìsula nostra, “Giovanni Maria Angioy”.
Su batallione fascista est impitadu in su fronte orientale, contra a sos partigianos, a sos islovenos e a sas àteras minorias de sa zona. Sos sardos, cumpresu su chi depiant fàghere, incumintzant a fuire, calicunu est arrestadu, calicunu fusiladu. Però, cando bintoto sardos ghiados dae Liusi Podda, dae sos partigianos mutidu “Corvo”, lassant su batallione e intrant in sa Resistèntzia sos cumandos de s’esèrtzitu fascista, sèberant de isòrvere s’unidade militare e de mandare sos sardos abarrados in sos campos de cuntzentramentu.
S’impreu de sos sìmbolos de sa sarda rivolutzione, tando, no est semper unu sèberu chi cheret defensare sos sardos, carchi borta, comente custa, est una manera pro isfrutare sos sardos impitende sa mitologia identitària nostra. Una trassa chi s’iscòbiat in presse.
Gabriele Tanda
Leave a comment