Aligi Sassu, pintore e iscultore de gabbale, fiat nàschidu in Milanu su 17 de trìulas de su 1912, dae Lina Pedretti, originària de Parma, e Antoni Sassu, sardu, chi in su 1894 fiat istadu unu de sos fundadores de su Partidu Sotzialista Italianu in Tàtari e in su 1896 si nche fiat tramudadu a Milanu. Su babbu de Aligi, amigu corale de Carlo Carrà, l’aiat giutu in su 1919, cando teniat 7 annos ebbia, a s’ “Esposizione Nazionale Futurista ” in sa Galleria Moretti de Palazzo Cova, in ue si reuniant sos futuristas prus de importu e sas levas noas de custu movimentu artìsticu.
A cumintzos de su 1921 sa famìlia est recuida a Sardigna, a Tiesi, in ue Antoni at abertu una butega. In ie Aligi at frecuentadu s’iscola elementare e at connotu pro sa prima bia sos caddos, chi ant a èssere su sinnu de s’òpera artìstica sua, e sos colores allutos de sa Sardigna chi ant a ispicare semper in sas pinturas suas. A pustis de tres annos sa famìlia si nche’est torrada a tramudare a Milanu, e inoghe Aligi at mustradu galu de prus s’interessu suo pro sa letura e s’artefuturista.
In su 1925, cun sa famìlia chi oramai teniat problemas finantziàrios, at dèpidu lassare s’iscola. In unu primu tempus at fatu a dischente in la Pressa, un’ofitzina litogràfica. S’annu a pustis at cumintzadu a agiuare unu decoradore murale. In su matessi tempus, andende a sas serales, est resessidu a cumpletare sos istùdios. In pare cun s’amigu e disinnadore futurista Bruno Munari, s’est presentadu a Filippo Tommaso Marinetti, fundadore de su Futurismu. Custu addòviu est istadu profetosu: in su 1928 Marinetti l’at cumbidadu a leare parte cun sas òperas suas in sa Biennale de Venezia.
A pustis de pagu , in pare cun Bruno Munari, at iscritu su Manifesto della Pittura “Dinamismo e riforma muscolare” (chi l’ant a publicare petzi in su 1977), leende comente fundamentu sa rapresentatzione de formas dinàmicas anti-naturalìsticas. In cussos annos, gràtzias a sos amigos de su babbu, at pòdidu connòschere bene sas òperas de Boccioni, de Carlo Carrà, de Gaetano Previati, de Giandante X (gasi li naraiant a paranùmene a Dante Persico) e de Giuseppe Gorgerino, e a bias s’est ispiradu a issos in sas pinturas suas. At istudiadu Picasso, Diego Velázquez e su nudu plàsticu. Est de custos tempos L’Ultima cena, sa pintura chi sintetizat s’arte de Aligi Sassu e, in sos bestires modernos de sos personàgios e in s’ambientatzione urbana, annùntziat su chi at a èssere s’istile suo venidore.
In particulare, s’influèntzia de Delacroix e de sas battaglie suas si podet iscumproare bene in sas pinturas de Sassu. Issu at a torrare a Parigi s’annu a pustis e a cumintzos de su 1936.
In su 1935 at formadu su Gruppo Rosso cun Nino Franchina, Vittorio Della Porta e àteros. De su 1936 est Il Caffè, una de sas pinturas suas prus famadas chi rapresentat la Coupole de Parigi, gasi comente I Concilii, visione brullera de sos preìderos de Roma.
In s’ìnteri at aumentadu s’impinnu polìticu suo e, cando in Ispagna est cumintzada sa Gherra tzivile, s’est fatu antifascista. Sende chi fiat contra a sos franchistas e chi teniat gèniu a sos partigianos ispagnolos, at pintadu sa Fucilazione nelle Asturie.
Ma l’ant acusadu de cumplotu e nche l’ant inserradu in sa presone de Regina Coeli in Roma. Aligi s’at coladu unu tempus lègiu a beru, a s’agabbu de su cale at torradu a cumintzare a pintare. Sunt de custa època sos disinnos cun sugetos mitològicos e sos retratos de sos presoneris. L’ant gratziadu in su mese de trìulas de su 1938, ma est abbarradu vigiladu ispetziale.
Petzi in su 1941 at pòdidu torrare a espònnere. Pro sa prima bia sunt essidos a campu sos Uomini rossi. Sa mustra l’ant ammaniada in sa “Bottega di Corrente”. Belle chi fiat partetzipende dae meda a Corrente , su giornale de opositzione culturale a su regìmene, Sassu at chertu fàghere una “personale”, sena aderire a sas mustras colletivas de sos artistas de su tempus.
In su 1943 at illustradu sos “Promessi sposi” de Manzoni cun 58 pinturas a abba. At a presentare custas tàulas, in su 1983, in sa casa Manzoni in Milanu. In su 1947, a pustis chi si nch’est tramudadu in provìntzia de Varese, at traballadu sena pasu, pintende in particulare Caffè, ammentos de Parigi, e sugetos sacros. A pustis de pagu tempus s’est interessadu de tzeràmica, produende unas 100 òperas.
In su 1950 est recuidu a Sardigna, in ue at leadu ispiratzione dae sos paisàgios chi li fiant a fùrriu e at pintadu mamentos de sa vida de sos massajos e de sos marineris. At istudiadu sos murales e sos muralistas Diego Rivera e José Clemente Orozco, pustis Vincent van Gogh e Piero della Francesca. De importu mannu est su murale de Tiesi I moti angioini in ue illustrat sa rebellia de sos sardos contra a sos feudatàrios.
In su 1949–1950 Sassu at aderidu a su progetu de sa colletzione Verzocchi, chi teniat comente tema su traballu, imbiende, in prus de un’autoretratu, s’òpera Il campo arato.
In Albissola Capo at pintadu su tziclu de sas Cronache di Albisola, rapresentende comente si tocat sa vida artìstica de cussa tzitadedda in ue sortiant a pare tzeramistas, poetas, iscritores, crìticos, e chi Aligi Sassu nde fiat protagonista in pare cun Lucio Fontana, Sarvadore Fancello e àteros artistas. S’òpera, fata in sa Trattoria Pescetto, ocupaiat una pinna de muru de 35 metros. Ma 14 annos a pustis su locale l’ant tancadu , e s’òpera l’ant iscontzada. Oe tenimus petzi pagas fotografias.
In Arcumeggia at fatu sos afriscosCorridori (1957), dedicados a su tziclismu, Gesù inchiodato alla croce, istatzione 11 de sa Via Crucis (1963), e San Martino dona parte del mantello al povero (1991).
10 annos a pustis est cumintzadu su perìodu ibèricu (in su 1963 in sas ìsulas Baleares). Sunt de custa època sas Tauromachie (presentadas dae su poeta Rafael Alberti), sos personàgios mitològicos, sos esperimentos cun sos acrìlicos e sos colores semper prus allutos (su ruju at a èssere galu prus presente in sas pinturas suas).
In su 1965 unos cantos disinnos e isculturas suos sunt istados espostos in sa Galleria Civica de Monza. Pustis b’at a èssere una mustra antològica in Bucarest e un’àtera in sa Galleria de Arte Moderna de Casteddu. Est in su matessi annu chi si nche tràmudat a Monticello Brianza, in ue at a fàghere mescamente murales.
De su 1968 sunt unas cantas pinturas mannas, chi in mesu de custas b’est su Che Guevara, donadu a su Museu de L’Avana. In sa Biennale de su 1969 l’ant dadu su primu prèmiu de su muro dipinto.
In su 1996 at donadu 356 òperas, realizadas dae su 1927, a sa tzitade de Lugano.
In su 1999 est nàschida in Pollença, Majorca, sa Fondazione Aligi Sassu e Helenita Olivares cun sa cale maridu e mugere si proponiant de catalogare a fàghere connòschere totu sas òperas de s’artista.
In su 2000 est nàschida in Besana, in Brianza, s ‘ Associazione Culturale onlus Amici dell’Arte di Aligi Sassu.
Aligi Sassu est mortu in Pollença su 17 de trìulas de su matessi annu, a 88 annos.
In su 2010, in Tiesi, ant inauguradu su museu dedicadu a Aligi Sassu. Sunt 120 òperas gràficas donadas dae Helenita Olivares Sassu e dae su fìgiu de s’artista Vicente Sassu Urbina. Sunt istadas elaboradas intre su 1929 e su 1995 cun tècnicas diferentes: acuaforte, acuatinta, puntasica, litografia. Sa colletzione permanente est cuidada dae Alfredo Paglione e Silvia Pegoraro, cun sa collaboratzione de Elsa Betti. In prus de custa colletzione si podent ammirare sas òperas murales realizadas in Tiesi “I Moti Angioini” (fatu in su 1962 in unu muru de foras de s’iscola elementare) e “La Vita e la Natura” .