Su giassu archeològicu de Mandra Antine, Tiesi, est formadu dae 4 domus de janas. Sa sepultura prus de importu est sa tumba III o “tumba pintada”, connota pro sa rafinadesa de sos motivos simbòlicos e architetònicos chi frunint cun chentu colores sa tzella majore. L’at iscoberta Èrcole Contu in su 1961. Est formada dae 4 ambientes cumpostos a “T”: un’antitzella ellìtica minore (larg. m 1,00; prof. m 1,50) nche giughet a sa càmera manna retangulare (larg. m 3,60; prof. m 1,60) chi, in sas pinnas postas in sas duas alas, s’aberint sas intradas de duos ambientes ellìticos (larg. m 1,10; prof. m 1,66). In s’ala de fundu de s’ambiente prus mannu b’at una cumpositzione cumplessa chi prenat totu sa pinna: est formada dae una ghenna farsa tzentralizada, incuadrada dae una fasca pintada in ruju, chi subra e a costàgiu b’at 5 bandas orizontales pintadas. Sa banda de susu, in cuntatu cun sa bòveda, est pintada in colore de antratzite; sa segunda banda est in colore de senòbida. Prus in giosso si disponent, subra e a costàgios de sa ghenna farsa, tres bandas cun puntas incurviadas cara a susu, pintadas de ruju. Dae sa banda mesana pendent 6 discos nieddutzos (3 pro parte), cando chi, in sa matessi lìnia, àteros duos discos (unu pro parte) pendent dae duos ricuadros imbarados a costàgios de sas puntas de sas duas bandas de susu. Sa parte de susu de sa ghenna farsa est frunida in sa parte de mesu cun un disinnu a 6 triàngulos pintados in nieddu. Una sìngia ruja curret in pees de sa pinna. Sa cumpositzione rapresentat un’ischema taurinu, cun sa conca (ischematizada dae sa ghenna farsa de mesu) e sos corros (rafigurados dae sas bandas cun sas puntas incurviadas cara a susu) de s’animale. Su sinnificadu de sos globos pèndulos est una cosa chi galu sos istudiosos nde sunt arresonende: diant pòdere èssere sìmbulos apotropàicos, ma sos prus pensant chi sunt discos solares chi b’intrant cun sos cultos de s’abba o de sa fertilidade. Una cumpositzione decorativa de sa matessi casta si pensat chi esseret pintada in sa pinna de s’àtera ala, ma sos motivos figurativos, mantesos petzi in parte, si bident pagu. Est curiosa fintzas sa decoratzione de sa bòveda de sa tzella, chi mustrat pranos inclinados chi in pessu si bident: sa bòveda reproduit a relevu negativu sa biga de cresta e sas bigas trasversales (10 a cada ala) de sa cobertura a duas abbas. Sa bòveda, tando, resurtat cumpartzida in 20 ricuadros a relevu negativu singiados de ruju. In intro de sos ricuadros b’at, in colore de avòriu subra de unu fundale nieddu, àteros elementos simbòlicos: ispirales, pseudoispirales, mesu chircos e bandas inclinadas simples e dòpias. In su pamentu, unu pagu a un’ala, b’at unu foghile inghiriadu dae 4 chircos cuntzèntricos isculpidos e cun una cupita in mesu.
Sa tumba est de su Neolìticu finale – Eneolìticu.
Bibliografia
E. Contu, “Tombe preistoriche dipinte e scolpite di Thiesi e Bessude (Sassari)”, in Rivista di Scienze Preistoriche , XIX, 1964, pp. 233-263;
M. L. Ferrarese Ceruti, “Domus de janas in località Molimentos (Benetutti, Sassari)”, in Bullettino di Paletnologia Italiana, XVIII, 76, 1967, pp. 67-135, figg. 1-42;
G. Lilliu, La civiltà dei Sardi dal Neolitico all’età dei nuraghi, Torino, E.R.I., 1975;
E. Castaldi, Il “culto” del toro nella preistoria della Sardegna ed il problema delle tre cavità sull’alto dei prospetti delle tombe di giganti”, in Archivio per l’Antropologia e l’Etnologia, CVI, 1976, pp. 439-458;
G. Tanda, Arte preistorica in Sardegna. Le figurazioni taurine scolpite dell’Algherese nel quadro delle rappresentazioni figurative degli ipogei sardi a “domus de janas”, Sassari, Dessì 1977, p. 12;
G. Tanda, L’Arte delle domus de janas nelle immagini di Jngeborg Mangold, Sassari, Chiarella, 1985, pp. 148-152;
G. Tanda, “Thiesi Loc. Mandra Antine”, in I Sardi. La Sardegna dal Paleolitico all’età dei nuraghi, cuidadu dae E. Anati, Milano, Jaca Book, 1984, pp. 320-321.
Ciao, molto interessante. Sai se e’ possibile visitarla?
Bi so andadu su lunis de Pasca, ma fiat serradu. No nd’isco como.
Bi so andadu su lunis de Pasca, ma fiat serradu