Is launeddas, s'istrumentu musicale natzionale sardu

Is launeddas, s'istrumentu musicale natzionale sardu

– de Sarvadore Serra –

Is launeddas

Is  launeddas si podent definire a beru un’istrumentu musicale natzionale sardu.  Bi sunt  dae antigòriu. Produint polifonia e  si sonant sulende, cun sa tècnica de s’alenu a inghìriu.  Tenent una limbedda e prus de una canna.

Is launeddas sunt formadas  dae tres cannas  chi podent tènnere mannària e grussària diferente, e agabbant cun sa  cabitzina in ue b’est sa limbedda.

  • Su  bassu o tumbu est sa canna prus longa e tenet una nota ebbia: sa de sa tònica, in ue est intonadu  totu s’istrumentu (nota de “pedale” o “bordone”). Non tenet istampos.
  • Sa segunda canna, sa mancosa manna,  tenet s’impreu  de produire is notas de s’acumpangiamentu e si prendet a su bassu cun s’ispau, formende sa croba.
  • Sa de tres, sa   mancosedda,  est lìbera, e tenet s’impreu de produire is notas de sa melodia

 

In sa  mancosa e in sa  mancosedda lis faghent, a  distàntzias  istabilidas, bator istampos retangulares pro datilare is  notas  musicales. Un’àteru istampu (arrefinu) lu faghent in s’agabbu  de is cannas   (in s’ala contrària  de sa limbedda).

Is limbeddas, fatas semper de canna, sunt segadas  in una segada ebbia fintzas a su nodu.

S’acordadura la faghent ingraviende o illebiende is limbeddas cun s’agiudu de sa chera de is abes.

Pro fàghere is launeddas non si impitat  sa  canna de paule phragmites australis, ma sa canna de riu arundodonax, o canna comuna, e sa  arundo pliniana turra,chi li narant canna masca o canna de Seddori, una casta particulare de canna chi creschet mescamente in su de Samatzai, Seddori e Barumini.

Sa canna comuna l’impreant pro fàghere su tumbu e is limbeddas,cando chi sa canna de Seddori l’impitant pro fàghere sa mancosa e sa mancosedda. A diferèntzia de sa canna comuna, infatis,  presentat una distàntzia internodale meda prus manna, chi podet cròmpere a unas cantas deghinas de tzentìmetros, e una grussària de annotu, chi la faghet prus forte e li dat unu timbru particulare.

 

Un’istrumentu chi s’assimigiaiat a custu fiat  su de  Pan, su deus pastore de su mundu gregu. Istrumentos de custa casta, chi si sonant cun tècnicas sìmilares, bi nd’at in Àfrica Setentrionale ed in Oriente Mèdiu. S’impreu de is  launeddas est atestadu  dae sa preistòria, comente si cumprendet  dae su bronzeddu itifàllicu (nuràgicu) famadu, agatadu in  Ìtiri, chi si pessat chi rapresentet unu sonadore de  launeddas.

Sas ocasiones pro las sonare, làicas  o religiosas, cuntemplaiant  s’esecutzione de cantos originales; si podet pessare chi las apant impitadas  in rituales màgicu-rituales, comente in sos  ritos de s’àrgia, chi sunt che a sas tarantolate de s’Itàlia Meridionale o àteros ritos chi s’assimìgiant a pare e, pro traspositzione sincrètica, faghent pessare a s’impreu religiosu atuale.

Su ballu sardu, chi bantat una supravivèntzia e una richesa prus manna  de Nodas o Pichiadas (frases musicales), mancari mustret  un’ispetzifitzidade sua, cheret torradu   a sos ballos orgiàsticu-cultuales a fùrriu de sos ofitziantes o a su fogu  de sos ritos primitivos;  custu lu mustrat su fatu  chi, in època istòrica, s’ocasione de ballu fiat ligada in   manera astrinta a su tziclu de s’annada agraria .

Fintzas a cumintzos de sos annos  sessanta, su sonadore (o prus de unu ) si poniat  in mesu de unu chircu de balladores (su Ballu Tundu), chi,  a manu tenta,  furriaiant a bellu a bellu a inghìriu suo, andende a dae in antis e a dae segus sighende su rìtmu de sa mùsica, cunforma a un’ischema ossessivu e ipnòticu  chi previdiat castas diferentes  de passu e moimentos codificados, sincronizados cun sos mamentos diferentes  de sa sonada chi,  a su sòlitu,  duraiat  20-30 minutos, ma chi podiat sighire fintzas pro prus de un’ora. Àteros impreos atestados  de s’istrumentu sunt   s’acumpangiamentu  de su  càntigu (Muttettus, Goggius, Canzonis a curba…), s’acumpangiamentu de Is obreris, s’acumpangiamentu in is isfiladas de is festas, de is cojuios e de totu cuddas atividades  chi previdiant sa partetzipatzione populare a sa vida sotziale.

S’ispainamentu e sa cuintzidèntzia de s’ iscala modale de s’istrumentu  cun totu sa mùsica  sarda faghet pessare chi esseret difusu, in su tempus coladu, in totu sa Sardigna. In època istòrica est presente mescamente  in su  Sàrrabus, in Cabras, in Ogiastra, in sa  Trexenta e in Ovodda, in ue b’at petzi unu sonadore, s’ùrtimu  sonadore de   Barbàgia.

 

Ligàmenes:   http://it.wikipedia.org/wiki/Launeddas

http://www.blogfoolk.com/2014/10/peppe-cuga-sar-bidulas-di-ovodda-e-il.html

 

 

 

Leave a comment

Send a Comment

S'indiritzu email tuo no at a èssere publicadu. Is campos pedidos sunt signados *