Sas òperas ispantosas de Aligi Sassu.

– de Sarvadore Serra –

 

Aligi Sassu, pintore e iscultore de gabbale, fiat  nàschidu in  Milanu  su 17 de trìulas de su 1912, dae Lina Pedretti, originària  de Parma, e Antoni Sassu, sardu, chi in su 1894 fiat istadu unu de sos fundadores  de su  Partidu Sotzialista Italianu in Tàtari  e in su  1896 si nche fiat tramudadu a Milanu. Su babbu de Aligi, amigu corale de  Carlo Carrà, l’aiat giutu in su 1919, cando teniat 7 annos ebbia, a s’ “Esposizione Nazionale Futurista ” in sa Galleria Moretti de Palazzo Cova, in ue si reuniant  sos futuristas prus de importu  e sas levas noas de custu movimentu artìsticu.

A cumintzos de su 1921 sa famìlia est recuida a Sardigna, a Tiesi, in ue Antoni at abertu una butega. In ie Aligi at frecuentadu  s’iscola elementare e at connotu pro sa prima bia  sos caddos, chi ant a èssere su sinnu de s’òpera artìstica sua, e sos colores allutos de  sa Sardigna chi ant a ispicare semper in sas  pinturas suas. A pustis de tres annos sa famìlia si nche’est torrada a tramudare a  Milanu,  e inoghe Aligi at mustradu galu de prus  s’interessu suo  pro sa  letura e s’arte futurista.

In su  1925, cun sa famìlia chi oramai teniat problemas finantziàrios, at dèpidu lassare s’iscola. In unu primu tempus at fatu a dischente in la Pressa, un’ofitzina  litogràfica. S’annu a pustis at cumintzadu a agiuare unu decoradore murale. In su matessi tempus, andende a sas serales, est resessidu a cumpletare sos istùdios. In pare cun s’amigu e disinnadore futurista Bruno Munari, s’est presentadu a Filippo Tommaso Marinetti, fundadore de su Futurismu. Custu addòviu est istadu profetosu: in su 1928 Marinetti l’at cumbidadu a leare parte cun sas òperas suas in sa  Biennale  de  Venezia.

A pustis de pagu , in pare cun  Bruno Munari, at iscritu  su Manifesto della Pittura “Dinamismo e riforma muscolare” (chi l’ant a publicare petzi in su  1977), leende comente fundamentu  sa rapresentatzione  de formas dinàmicas  anti-naturalìsticas. In cussos annos, gràtzias a sos amigos de su babbu, at pòdidu connòschere  bene sas òperas de  Boccioni,  de Carlo Carrà, de Gaetano Previati, de Giandante X (gasi li naraiant a paranùmene a Dante Persico) e de  Giuseppe Gorgerino, e a bias s’est ispiradu a issos in sas pinturas suas. At istudiadu Picasso, Diego Velázquez e su nudu plàsticu. Est de custos tempos L’Ultima cena, sa pintura  chi sintetizat  s’arte de Aligi Sassu e, in sos bestires  modernos  de sos personàgios  e in  s’ambientatzione urbana, annùntziat su chi at a èssere  s’istile suo venidore.

Intre su 1927 e su 1929 at pintadu mescamente cuadros minores chi a s’ispissu teniant comente tema  s’isport, sas indùstrias e sas màchinas. Sunt nàschidos, tando, Ciclisti, I minatori, L’operaio, Pugilatori e gli Uomini rossi. Cun Filiberto Sbardella, Giacomo Manzù, Nino Strada, Candido Grassi, Giuseppe Occhetti  e  Gino Pancheri, in su 1930,  est resessidu a ammaniare  in Milanu sa prima mustra sua de importu, retzensida fintzas  dae Carlo Carrà. In su 1934 est istadu pro unos tres meses in Parigi (in rue Elisée des Beaux Artes) istudiende meda sas òperas de Matisse, Théodore Géricault, Delacroix, Cezanne e sos cuadros de sos pintores de s’800 espostos in su Louvre.

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In particulare, s’influèntzia de Delacroix e de sas battaglie suas si podet iscumproare  bene in sas pinturas de  Sassu. Issu at a torrare a  Parigi s’annu a pustis  e a cumintzos de su 1936.

In su 1935 at formadu su Gruppo Rosso cun Nino Franchina, Vittorio Della Porta e àteros. De su 1936 est Il Caffè, una de sas pinturas suas prus famadas chi rapresentat la Coupole de  Parigi, gasi comente I Concilii, visione brullera  de sos  preìderos de Roma.

In s’ìnteri at aumentadu s’impinnu polìticu suo e, cando in Ispagna est cumintzada sa Gherra tzivile, s’est fatu antifascista. Sende chi fiat contra a sos franchistas e chi teniat gèniu a sos partigianos ispagnolos, at pintadu sa Fucilazione nelle Asturie.

Ma l’ant acusadu de cumplotu e nche  l’ant inserradu in sa  presone de Regina Coeli in Roma. Aligi s’at coladu unu tempus lègiu a beru, a s’agabbu de su cale at torradu a cumintzare a pintare. Sunt de custa època  sos disinnos  cun sugetos mitològicos  e sos retratos de sos presoneris. L’ant gratziadu in su mese de trìulas de su  1938, ma est abbarradu vigiladu ispetziale.

Petzi in su 1941 at pòdidu torrare a espònnere. Pro sa prima bia sunt essidos a campu sos Uomini rossi. Sa mustra l’ant ammaniada in sa  “Bottega di Corrente”. Belle chi fiat partetzipende  dae meda  a Corrente , su giornale de opositzione culturale a su regìmene, Sassu at chertu fàghere  una “personale”, sena aderire  a sas mustras colletivas  de sos artistas  de su tempus.

In su 1943 at illustradu sos “Promessi sposi” de Manzoni cun 58 pinturas a abba. At a presentare custas tàulas, in su  1983, in sa casa Manzoni in Milanu. In su  1947, a pustis chi si nch’est tramudadu in provìntzia de Varese, at traballadu sena pasu, pintende  in particulare Caffè, ammentos de  Parigi, e sugetos sacros. A pustis de pagu tempus s’est interessadu de tzeràmica, produende unas 100 òperas.

In su  1950 est recuidu a Sardigna, in ue at leadu ispiratzione  dae sos paisàgios chi li fiant a fùrriu e at pintadu mamentos de sa vida de sos massajos e de sos marineris. At istudiadu sos  murales e sos muralistas Diego Rivera e José Clemente Orozco, pustis Vincent van Gogh e Piero della Francesca. De importu mannu est su murale de Tiesi I moti angioini  in ue illustrat sa rebellia de sos sardos contra a  sos feudatàrios.

In su 19491950 Sassu at aderidu a su progetu de sa  colletzione Verzocchi, chi teniat comente tema su traballu, imbiende, in prus de un’autoretratu, s’òpera Il campo arato.

Cun Mazzotti e Fabbri, in su  1954, in Vallauris,  at connotu a  Picasso. Duos annos a pustis, in un’àteru addòviu in La Californie, Picasso l’at mustradu sas isculturas chi depiat espònnere in su  Museu de Antibes. In su matessi annu at espostu in sa  Biennale de Venezia,  in mesu de sas àteras òperas, I martiri di Piazzale Loreto, chi  Giulio Carlo Argan at comporadu pro sa Galleria nazionale d’arte moderna e contemporanea.

In Albissola Capo at pintadu su tziclu de sas Cronache di Albisola, rapresentende comente si tocat  sa vida  artìstica de cussa tzitadedda  in ue sortiant a pare tzeramistas, poetas, iscritores, crìticos, e chi  Aligi Sassu nde fiat protagonista in pare cun Lucio Fontana, Sarvadore Fancello e àteros artistas. S’òpera, fata in sa Trattoria Pescetto, ocupaiat una pinna de muru  de 35 metros. Ma 14 annos a pustis su locale l’ant tancadu , e s’òpera l’ant iscontzada. Oe tenimus petzi pagas fotografias.

In Arcumeggia at fatu sos afriscos Corridori (1957), dedicados a su tziclismu, Gesù inchiodato alla croce, istatzione 11 de sa Via Crucis (1963), e San Martino dona parte del mantello al povero (1991).

10 annos a pustis est cumintzadu su perìodu ibèricu (in su 1963 in sas ìsulas Baleares). Sunt de custa època sas Tauromachie (presentadas dae su  poeta Rafael Alberti), sos personàgios mitològicos, sos esperimentos cun sos acrìlicos e sos colores semper prus allutos (su ruju at a èssere galu prus presente  in sas pinturas suas).

In su 1965 unos cantos disinnos e isculturas suos sunt istados espostos in sa Galleria Civica de Monza. Pustis b’at a èssere una mustra antològica in Bucarest e un’àtera  in sa Galleria de Arte Moderna de Casteddu. Est in su matessi annu chi si nche tràmudat a Monticello Brianza, in ue at a fàghere mescamente murales.

De su 1968 sunt unas cantas pinturas mannas, chi in mesu de custas b’est su Che Guevara, donadu a su  Museu de L’Avana. In sa Biennale  de su 1969 l’ant dadu  su primu prèmiu de su muro dipinto.

In su 1972 s’est cojuadu cun Helenita Olivares. Viagende intre Maiorca e s’Italia at collaboradu in su 1973 a Vespri siciliani pro torrare a abèrrere su Teatro Regio de Torinu. In su Vaticanu l’ant dedicadu una sala in sa Galleria dell’Arte moderna. Tres annos a pustis  at fatu duos mosàicos  pro sa parròchia  de Sant’Andria in Pescara e s’annu infatu at espostu sas òperas suas  in  Rotterdam, Toronto e Maiorca. Est de su 1984 una prima mustra antològica in Ferrara, in su Palazzo dei Diamanti, in Roma, in Castel Sant’Angelo, e in Milanu, in su Palazzo Reale .

Pustis at fatu mustras in Siviglia, in Germània, in Madrid, in Toronto, Montréal e Ottawa. In su 1986 at espostu in Palma de Majorca, in sa XI Quadriennale de  Roma, in sa Triennale de Milanu , in sa Casa del Mantegna in Mantova e in Monaco di Baviera. In su matessi annu at cumpletadu  sas 113 tàulas  de sa Divina Comedia. In su  1992 at leadu parte, in Sud Amèrica, in su progetu espositivu Arte Italiana nel mondo, esponende in Sao Paulo, Bogotà e Buenos Aires. In su 1993, in Bruxelles, in sa sede noa de su Parlamentu europeo, at cumpletadu su  murale in tzeràmica I Miti del Mediterraneo, chi òcupat  150 metros cuadrados. Sunt, imbetzes, de su  1994  sas intoladuras Manuscriptum pro sa  mustra itinerante de Isvètzia “I ponti di Leonardo”. Est de s’annu a pustis  s’espositzione in sa  Galleria d’Arte Moderna e Contemporanea de Bèrgamu e de su 1999 sa mustra antològica in Palazzo Strozzi in Firenze.

In su 1996 at donadu 356 òperas, realizadas dae su  1927, a sa tzitade de  Lugano.

In su 1999 est nàschida in Pollença, Majorca, sa Fondazione Aligi Sassu e Helenita Olivares cun sa cale maridu e mugere si proponiant de catalogare a fàghere connòschere totu sas òperas de s’artista.

In su 2000 est nàschida in Besana, in Brianza, s ‘ Associazione Culturale onlus Amici dell’Arte di Aligi Sassu.

Aligi Sassu est mortu in Pollença su 17 de trìulas de su matessi annu, a 88 annos.

In su 2010, in Tiesi,  ant inauguradu su museu dedicadu a  Aligi Sassu. Sunt  120 òperas gràficas  donadas dae  Helenita Olivares Sassu e dae su fìgiu de s’artista Vicente Sassu Urbina. Sunt istadas elaboradas intre su  1929 e su  1995 cun tècnicas diferentes: acuaforte, acuatinta, puntasica, litografia. Sa colletzione permanente est cuidada  dae Alfredo Paglione e Silvia Pegoraro, cun sa collaboratzione de Elsa Betti. In prus de custa colletzione  si podent ammirare sas òperas murales realizadas in Tiesi  “I Moti Angioini” (fatu in su 1962 in unu muru de foras de s’iscola elementare) e “La Vita e la Natura” .

Ligàmenes:

https://it.wikipedia.org/wiki/Aligi_Sassu

https://www.cittanuova.it/aligi-sassu-poeta-pittore-ritrovato/

http://www.archiviosassu.it/

https://www.settemuse.it/pittori_scultori_italiani/aligi_sassu.htm

http://www.espritprovocateur.it/esprit-artistique/78_cavalli-nel-vento-aligi-sassu?pag=9

http://papale-papale.it/articolo/2790/forma-e-colore-in-aligi-sassu

http://www.archiviosassu.it/aligi_sassu_pittura.htm

http://www.venderequadri.it/catalogo/aligi-sassu-e-una-scultura-non-un-cavallo/

http://www.lombardiabeniculturali.it/percorsi/ville-monza-brianza/4.5/

https://www.pinterest.it/pin/10836855332821143/

https://viaggiart.com/it/thiesi/luoghi/museo/collezione-permanente-aligi-sassu_15209.html

http://ricerca.gelocal.it/lanuovasardegna/archivio/lanuovasardegna/2010/05/12/ST7PO_ST703.html

http://www.museoaligisassu.it/

http://www.sardegnacultura.it/j/v/253?s=35897&v=2&c=2487&c1=2126&visb=&t=1

http://www.aligisassu.com/ita/fondazione.html

https://www.istituto-bellieni.it/it/09/03/2018/in-sos-logos-de-angioy-percorsi-di-turismo-identitario-thiesi/

 

 

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